Hajlított fa hajócska

készítése házilag

A véletlen ide tévedők kedvéért szeretném rögtön az elején tisztázni, hogy nem hajót vagy csónakot építek...
Egy kis méretű a hajócsipkéhez (frivolitáshoz) használt eszközről van szó, ami egyfajta csomózásos kézimunka.

Előszó helyett

gyári hajócska felülről gyári hajócska oldalrólKöszönöm a képeket LRJuditnak.
Így néz ki az eredeti hajócska. Persze van más színben, más anyagból is...
Ilyet szeretnénk készíteni, persze fából.

És akkor 1-2 szóban, hogy miért is érdemes (vagy nem) házilag készíteni...
Ilyet lehet vásárolni, azonban meglehetősen drága (külföldről lehet rendelni...). Ezen kívül természetesen adott méretben kapható (akkora mint amit mi is készítünk), azonban ha magadnak készíted, akkor olyan méretet és alakot készítesz ami neked tetszik... Esetleg "csak" szeretnél a faragással kísérletezni.

Természetesen vannak egyszerűbben elkészíthető hajócskák is. Mivel a magyar nyelvű keresés elég siralmas eredményt hoz, így marad az angol. Tehát írd be kedvenc keresődbe a tatting wood shuttle szavakat, és kiad egy csomó mintát. Amint lesz időm készítek arról is leírást :-)

1-2 kép, avagy hogy is fog kinézni...

bükk-bubinga fa  hajócska 2-3 réteg bükk+1 réteg bubinga. Ezt a fajtát csak erős idegzetűeknek ajánlom...
Az már szabálytalan, hogy csak az egyik réteg másfajta fa, ráadásul olyan aminek össze-vissza van a száliránya... Ennek következtében a kivágott anyag nagyjából fele selejt. Ezért is nincs lekerekítve a széle, amitől kevésbé használható. A bubinga csak szép, de tartása nincs.

zebrano fa  hajócska Zebrano-bükk-zebrano rétegezésű hajócska. Középső rétegnek azért választottam bükköt mert így olcsóbb lehet. Persze ha csak magadnak készítesz egy darabot, akkor középre is kerülhet zebrano.

tölgyfa  hajócska Tölgyből készült. Mivel a furnér kicsit vastagabb,így az elkészült íves lapok is. 3 réteget ragasztottam össze. Azt érdemes még tudni róla, hogy egy kicsit "visszarúg", tehát amikor kiveszed a sablonból, akkor kicsit egyenesedik. Nem jelentősen, úgy 0,5 mm körül, de a többi fánál ez nincs.

cseresznyefa  hajócska Cseresznyefa hajócska. Legalább három réteg furnér használata javasolt, de lehet akár négyet is összeragasztani. Kicsit lágyabb ugyanis mint a bükk vagy tölgy.

Alapok

Akkor vágjunk is bele. Szükséged lesz egy sablonra (erről később), fa ragasztóra, csiszolópapírra (120-as, 150-200), snicerre (tapétavágó kés), lakk, ecset, enyvező csipesz (vagy befőttesgumi). És természetesen furnérra.

Furnér beszerzésére Budapesten a Hegedűs Gyula utca 5. szám alatti üzletet javaslom. Elég sokféle anyaguk van, nem is túl drágán. Elsősorban keményfa vagy gyümölcsfák jönnek számításba. (fenyő most használhatatlan) Gyümölcsfákat abban az esetben javaslom, ha faragni szeretnéd később, egyébként inkább a következőkből válassz (bükk, tölgy, zebrano, amerikai dió, mahagóni.). Adnak kisebb darabokat is az üzletben, akár különbözőeket is... Egy olyan két tenyérnyi darab (fafajtától függően 100-200Ft). Az viszont elég bizonytalan, hogy mit tudsz épp vásárolni, ugyanis a végekről leeső "maradékot" tudod megvenni, egyébként kötegbe árusítják a furnért. Tehát még csak 1 lapot sem vehetsz, csak 6-8-10 négyzetmétert...

Jelenleg egyszerűsített technikával fogjuk a fát hajlítani (a külföldről rendelt is így készül), tehát nem gőzöljük hajlítjuk majd szárítjuk hetekig, hanem rétegekből ragasztjuk...

sablon a fa  hajócska hajlításhoz sablon a hajlításhoz mérettel Szükség van egy sablonra amihez hajlítani fogjuk a fát. Mivel több hajócskát "gyártottam", így készítettem egyet magamnak pozdorjából és autó biztonsági övből, azonban 1-2 darabhoz nem érdemes.
Tehát fogj egy megfelelő méretű egyenes falú fazekat (kb 28cm átmérőjű), és keress hozzá egy nadrágszíjat... (a lehető legszélesebbet válaszd) Amennyiben csak kissebb fazekad van, akkor csak kicsit "ducibb" lesz az elkészült hajócskád.
A trükk itt abban áll, hogy nem kell a sablon másik felét elkészíteni, azt a szíj pótolja.

furnér minták furnér minták Az első képen láthatsz néhány anyagot (csak a színe miatt), Felső sor (balról jobbra): Bubinga, Szemes jávor, Tölgy, Amerikai dió. Alsó sor: Cseresznye, Bükk, Zebrano.
A második képen ugyanezek lakkozva.
A darabok mérete 5*7 cm, a hajócskád két lapja kijön ekkora darabból (a rétegek miatt azonban három lapra van szükséged...)

A választott anyagot fel kell szeletelned. Olyan szélesre vágd, amilyen széles a szíj amit használni fogsz. Minél szélesebb, annál gazdaságosabban tudod majd kivágni a darabokat (kevesebb lesz a hulladék). A darabok hossza elsőre ne haladja meg a 25-30 cm-t. (elvileg a fazekadra 80 cm is ráférne) A furnér szálirányára figyelj. Az a lényeg, hogy a hajócskád két hegye közt végigfussanak a szálak...Egy darab normál méretű hajócskához 16*2cm-es darabra van szükséged.
A darabolás elég egyszerű. Vonalzó mellett 2-3 alkalommal végigvágod tapétavágó késsel.
És még egy fontos információ. Legtöbbször elegendő 3 réteg furnér, de faragáshoz 4 esetleg 5 réteg is szükséges lehet. Ezek lehetnek különbözőek (eltérő színűek) is.

Amennyiben olyan anyagot választasz, aminek nincs száliránya, vagy az kusza (Bubinga, gyökér furnérok, szemes Jávor), akkor az csupán díszként kezelendő, tehát érdemes 2-3 réteg bükk furnérra tenni.
A szomorú tapasztalat, hogy ezekkel elég nehéz dolgozni, és nekem is (kb 50 db elkészítése után) elég sok a selejtes darab... Tehát semmiképp nem javaslom ezek használatát (bár kétségtelenül a legszebbek).

Most egy kicsit tedd félre a darabokat, és olvasd végig amit írok. Egyszerűen nem lesz időd csinálni és közben olvasgatni...

darabolt nedvesített furnér nedvesített furnér vetemedik ragasztó a felületen eloszlatott ragasztó a furnéron A furnért be kell nedvesíteni használat elött. Ehhez mindkét oldalán töröld át nedves szivaccsal. Az első képen (felül) látod, hogy fog "elszíneződni" a nedvesség hatására. A második képen látszik, hogy elkezd vetemedni a fa, de ezzel nem kell foglalkozni, ez teljesen természetes.
Ideje kiválasztani a legszebb mintázatú darabot, ezt tedd majd legfelülre, hisz ezt fogod elsősorban látni ha elkészül.
A harmadik képen láthatod a szükséges ragasztó mennyiségét, és természetesen ezt el is kell oszlatni (negyedik kép) a felületen. Ezt egyszerűen ujjal szétkenem, de nyugodtan használhatsz hozzá valamilyen segédeszközt :-) A ragasztóból inkább kicsit több legyen, majd préseléskor kinyomódik a felesleg.
És itt jön az, amiért abbahagyattam a munkát. Ugyanis a ragasztott felületet 5 percen belül össze kell préselni. Tehát a két réteg ragasztó felhordása, összeillesztés, papírba csomagolás, stb. max 5 perc...)

ragasztva Amint összeraktad a "szendvicset", tegyél rá egy félbehajtott papírt (ezt elfelejtettem fotózni), és mehet a présbe. Ott az a lényeg, hogy az asztal felületére kerüljön a ragasztott anyagod éle. Így tudod biztosítani, hogy ne ferdén kerüljön a fazék oldalára (amitől csavarodott alakú lenne). És persze rá a szíj (a papír miatt nem fog odaragadni), amit meg is kell húzni.
Valójában nem az számít mennyire húzod meg. Meghúzod a szíjat, majd erősen simítsd végig többször az odalát. Tehát a felesleges ragasztót azzal távolítod el, hogy átsimítod...

Nos itt az ideje, hogy a ragasztást elvégezd...

sablon mérete A ragasztó dolgozik, tehát 1 napig nincs vele dolgunk. Azonban addig el lehet készíteni a kivágáshoz szükséges sablont. A méreteket a rajzon látod. Gyakorlatilag szinte bármilyen kicsit merevebb hajlékony anyag megfelel (karton, vastagabb műanyag lap, stb.).

sablonból kivett cucc ragasztással hajlított fa Ugrottunk egy napot az időben, így kivehetjük a hajlított anyagot. Mint kisgyerek karácsonykor, következhet a kicsomagolás, hogy lássuk mit is csináltunk :-)
Ha esetleg valahol nagyon "ragaszkodik" a papír az anyaghoz, az sem gond, majd a csiszolópapír leszedi.

sablon alapján megrajzolva a hajócska fa hajócska felső és alsó lapjának kivágása Az előre elkészített sablon alapján felrajzoltam a vágás vonalát, és következhet a kivágás. Snicert használtam a "rajzoláshoz" is, azonban nyugodtan használhatsz ceruzát, de tollat semmiképp (a tinta beszívódik a fába, és nem tudod eltüntetni, a grafit viszont csiszoláskor majd eltűnik).
Kivágáshoz bőven elegendő a sniccer, ugyanis a fa rostjait szépen felpuhítottad a vízzel. 3-4 határozott vágás elegendő így az anyagnak (kezedre nagyon vigyázz!). Ezért ne is halogasd...

hajlított fa hajócska darabjai Következhet a középső kis fadarab elkészítése. A képen látszik ugyan a méret, de azért leírom... (esetleg kicsit zavarhat néhány darab) Tehát egy 4-5 mm vastag 6*20 mm-es lapocskára van szükség. Lehet persze vásárolni ilyen vastagságú anyagot (svartni néven árusítják), de 1-2 hajócskához ez túlzás lenne.
Tehát vágj le a hajlított anyagból 2-3 darab 6*20 mm-es darabot, és ezeket ragaszd egymásra.
Ismét 24 óra pihenő, hogy a ragasztó tehesse a dolgát. (közben a hajócskád lapjai is száradnak)

végek levágva illeszkedés Közben persze lehet egy picit előre dolgozni... A képen látható módon le kellene vágni mindkét darab végeit. A vágott rész körülbelül 2 mm széles legyen.
Ezután a két darabot illeszd egymáshoz, és ellenőrizd. A lényeg, hogy a lapok végei illeszkedjenek. Amennyiben nem így lenne (szinte soha nincs így), akkor a hosszabbat értelem szerűen kicsit faragni kell...

Akinek esetleg feltűnt volna, hogy eddig cseresznye volt a munkadarab, most pedig bükk, annak jó szeme van. :-) Igen, nem volt kedvem napokat szerencsétlenkedni ezzel a leírással, és a már kivágott darabot elővettem a fiókból.

Ismét ugrottunk egy napot :-) ellenőrzés illeszkedés Egy kis ellenőrzés. Mint látható a végek nem érnek össze, de ez nem is várható, hisz még egyáltalán nincs csiszolva. A második képen látható a kis darabka alakja. Igen, kicsit ívesre kell csiszolni mindkét oldalát. Persze rendszeres ellenőrzéseket közbeiktatva. Amikor a végek összeérnek akkor megfelelő.
(Valójában a funkció szempontjából elegendő lenne ha egyik végük összeérne, de véleményem szerint nem érdemes azt a kis munkát kispórolni...
Avagy ha már csinálod, csináld jól.)

végek kerekítése elkészült közdarab A kis közdarab végeit is le kell kerekíteni, illetve a lapját is illik megcsiszolni.
Igen, a kis lyuk még hiányzik a közepéből, de azt inkább a végén szoktam készíteni, mivel akkor jobban megfogható darabon dolgozhatunk...

fa hajócska két lapja, csiszolás elött és után fa hajócska összeragasztása összeragasztás A nagyobb darabok belsejét is meg kell csiszolni összeragasztás előtt, mivel később egyszerűen nem férünk hozzá. A bal oldali csiszolás előtt, a másik utána...
Következhet az összeragasztás. És természetesen szorítóval félretesszük 1 napra.

Amennyiben nincs enyvezőcsipeszed, akkor befőttesgumival is összefoghatod.

félkész fa hajócska hajócska oldala csiszolva Az első képen látod a jelenlegi állapotot. Első lépésben a hajócska oldalát érdemes összecsiszolni. A lényeg, hogy az alsó és felső lap ugyanakkora legyen, elsősorban a hajócska hegyénél. Elvileg úgy kellene csiszolni, hogy egy sima lapra szorítod a csiszolópapírt, hogy egyenes felületet kapj. Ettől azonban jelenleg nyugodtan eltérhetünk, ugyanis annyira kicsi a két lap távolsága, hogy egyszerűen nincs értelme vacakolni vele. Persze a durvább munkákhoz használhatsz reszelőt is (most ne ráspolyt, azaz fa reszelőt használj, az túl durva szerszám, a lakatosok által használt fémhez való a megfelelő szerszám)

orr lekerekítése hajócska hegyének lekerekítése Most következhet a hajócskád hegyének lekerekítése. Ezt hagyhatod akár hegyesen is (nem spórolsz csiszolást, ugyanis akkor a két oldalt kell addig csiszolni amíg hegyes nem lesz), de így praktikusabb. Tehát a két oldalát a képeken látható módon kellene megcsiszolni.

fa hajócska oldalának durva csiszolása fa hajócska oldalának lekerekítése orr kialakítás Az oldalak külső szélét kellene megcsiszolni (kép). Első lépésben olyan 45 fokban kellene megcsiszolni. (Amennyiben nem szeretnéd hogy lekerekített legyen, akkor csak a szélét csiszold meg kicsit, hogy ne legyen éles. Ennek csak esztétikai szerepe van, így légiesebb, könnyedebb lesz az elkészült tárgyad megjelenése. 3. képen a jobb oldal csak kicsit van megcsiszolva.)
Ezután a csiszolópapírt majdnem ráfektetve a hajócskád lapjára, ezt fokozatosan kerekítsd le.

oldalak lekerekítése Az eszközöd már alakul, de a hegyét a felső lap felől még érdemes elvékonyítani (kép)... Igen, az alsó rész még nincs megcsiszolva. Amennyiben spóroltál a lekerekítés csiszolásával, most még meggondolhatod...
Itt az ideje a középső kis tartó lapba kifúrni a lyukat. Ehhez Dremel multit (nem eredetit) szoktam használni. Ezt nem fotóztam, és ennek csak részben oka a lustaságom. (nincs segítségem, sem 3 kezem).
És még mindig csiszolás...
Ne ijedj meg, már csak egy kicsi van hátra. tehát amik eddig kimaradtak azokat finoman átsimítjuk. Élek (főleg a belső élekre gondolok), illetve a hajócska lapjai (a széleket megcsiszoltuk, de a közepét nem). Portalanítás, és...

Következhet a lakkozás.
Ezt most nem fotóztam, de leírom... Első fontos lépés a lakk kiválasztása. Oldószeres csónak vagy parkettalakkot javaslok. Ha belegondolsz elég nagy igénybevételnek lesz kitéve. Így tehát a bútorlakkot semmiképp nem felel meg...
A lakkozást úgy szoktam készíteni, hogy lelakkozom a hajócska belsejét, és az egyik lapot. így az alsó lapon (ami nincs lakkozva) nyugodtan tud támaszkodni amíg megköt a lakk. A belső részeket egy rétegben szoktam, kívül 2 réteg a minimum. (Fától és lakktól függően lehet több)
Amennyiben vizes bázisú lakkot használsz, akkor elötte lenolajkencével kezeld a fát. Legtöbb fánál -főleg világos faanyag esetén- olyan élettelen lesz a fa... Persze a lenolajra is egy napot várni kellene...

Másnap a hajócska fordítása, és a lakkozatlan részek átkenése.
Újabb nap, a lakkot finoman át kell csiszolni (150-200-as papír), és újra lakkozni. Igen, 2 réteg lakk legalább szükséges a külső részeken...

összeragadt a hegy A képen látszik az eddig elkészült fa hajócska problémája. Egyszerűen a lakk összefogta a két hajlított lapot. Amint ezt orvosoljuk, el is készült az eszközünk, és lehet használni...

sniccer segít A hajlított lap belső oldalára fektetett snicerrel (tapéta vágó kés), egy határozott mozdulattal vágd át a lakkot. Ezzel még nincs kész, fordítsd meg a hajócskát, és a másik lapra fektetve ismételd meg. Ne ilyedj meg, nem fog eltörni, ahhoz elég rugalmas, simán átsiklik a penge a két lap közt (később a fonalnak is ott kell majd mozogni...). Arra figyelj, hogy ne vágj bele a fába...

sniccer segít Ha mindent jól csináltál, akkor a képen látható módon kijött a lakk. Valószínűleg elsőre nem lesz a belső oldal teljesen sima (nekem sem szokott általában elsőre sikerülni, pedig már valahol az 50. darabnál tartok). Tehát ezt néhányszor ismételd meg, amíg a belső oldalak szépek lesznek.

Amennyiben tökéletesen sima felületet szeretnél, akkor esetleg átcsiszolhatod 300-500-as polírpapírral (elötte érdemes egy hulladék darabon kipróbálni, nehogy a durva papír miatt karcos legyen a felület).

Ennyi. Jó munkát :-)

Megosztás Google Buzz-on Del.icio.us-hez ad Megosztás Digg-en Hozzáadás a Google könyvjelzőkhöz Megosztás MySpace-en Hozzáadás MSN könyvjelzőkhöz Hozzáadás Yahoo! könyvjelzőkhöz Reddit StumbleUpon

© 2003-2013 Antal László
Valid Robots.txt XHTML 1.0 CSS 2.1 WCAG 1.0 XHTML 1.0 (WDG) CSS 2.1 (WDG) Akadálymentes oldal (link a paramédia weboldalra) I ¦ Validator [Valid RSS]
elektronikus levél az oldal szerkesztőjének RSS hírcsatorna is elérhető Ugrás a nyitólapra. Vendégkönyv... Az oldal blogja...