Ez a cikk még csonka. Nemsoká folytatom (befejezem) a megírását.

Minta tervezés

általános tudnivalók

Vágjuk is bele. Nem lesz egyszerű, ahogyan rövid sem, annak ellenére hogy megpróbálom tömören leírni. Ebben a részben az általános tudnivalókat próbálom átadni, a tényleges tervezés folyamatát a következő rész(ek)ben mutatom be.

Igen, az itt szereplő mintákat nem én terveztem, viszont tetszenek és ami jelenleg fontos példamutatók is. Természetesen a minták származását is feltüntetem amennyiben tudom, de a minimum hogy a tervezőt megnevezem. Jogvédett minta esetén például nem adhatok meg elérési helyet, csupán a könyv címet vagy hasonlót.
A minták általába nagyobb méretben is elérhetők (így lementheted), ehhez elegendő rákattintani.

Kezdjük az alap szabályokkal, amolyan tíz parancsolat.
- A legkissebb javasolt gyűrű 4 dupla csomó, ez alatt nem is néz ki gyűrűnek.
- A legynagyobb gyűrű 40 dupla csomó, amennyiben a gyűrűt hozzákapcsolod valamihez, akkor ez csökken, minden összekapcsoláskor eggyel (csak az összekapcsolás számít, a pikó nem).
- Tetszőleges hosszúságú ívet tervezhetsz, mivel ott menet közben meg tudod húzni, azonban az előző pontban írt maximumot nem javasolt túllépi.
- Törekedj rá hogy gyűrűket és íveket használj ahol csak lehet, ne tervezz feleslegesen osztott gyűrűt és hasonlókat.
- Lehetőségekhez képest használj azonos csomószámokat, így könnyebben megjegyezhető a minta (tehát az 5p5p5p5 gyűrű jó, a 3p5p4p6 kevésbé).
- Ha lehet ne használj kettőnél több hajócskát (ne tervezz 3-4-5 hajócskával készíthető mintát).
- Mielőtt nyilvánosságra hozol egy mintát készítsd el. Hiába mutat jól papíron...

Hirtelen ennyi jutott eszembe. Csupán gyakorlati tapasztalatok alapján próbálom összeállítani...

Valójában szép hajócsipke mintát nem egyszerű tervezni. Hasonlít a költészetre. Elég ha valahol kissé megbicsaklik a tollad, tönkreteszi az egészet.
Mielőtt félreérted, nem lebeszélni akarlak (hisz akkor nem próbálnám megosztani a tudásom), csupán felhívom rá a figyelmed.
És igen, itt is gyakorlat teszi a mestert... Tehát tervezz bátran, idővel észreveszed a kezdeti munkádban található hibát.

blokk alapú minták

Kezdjük talán a blokk alapú mintákkal. Ebben az esetben kissebb részekből áll a minta, amik ismétlődnek. Bár tipikusan ezek valamilyen egyszerű geometrikus elemek (négyzet, háromszög, stb), azonban ez egyáltalán nem feltétel, ahogyan az sem hogy minden darab azonos legyen (pl. szabályos nyolcszögek közt négyzetek).
Ez a minta Jon Yousoff blogjából származik.

Már mutattam a most következő mintát, ezt is lehet blokként kezelni.
Roosemarie Peel tervezte, és a Tatting with Colour című könyvében jelent meg. A szerző weboldala pedig a http://www.lacet.co.uk/ címen érhető el.

Ilyen jellegű minta tervezésekor arra is kell figyelni hogy a darabok széle milyen lesz. Tehát hogyan fog kinézni több darab egymás mellett. Képben egyszerűbb...
Szintén Jon Yousoff munkája.
Mint láthatod, teljesen más képet mutat(hat) több darab együtt.

Ennyit a blokk alapú mintákról.

Miért csak 2 hajócska?

1-2 szó arról, hogy miért javaslok "csak" két hajócskát a minta tervezésekor mint maximumot. Nem, nem csupán azért mert a minták 98-99%-a ilyen. Mutatok néhány mintát is, amiből ötletet meríthetsz ha szokatlan megoldásra vágysz.
A minta érdekessége, hogy közpen az ívek öszze vannak fonva. Ezt egyszerűen azzal érjük el, hogy a minta közepéről indulva, amikor elkészült a gyűrűk és ívek sora (rajzon zöld és sárga), akkor egyszerűen összetekerjük, majd ezt a következő sor rögzíteni fogja, így nem bomlik ki. Nos ennek az elkészítéséhez egyetlen hajócska elegendő...

Tipikusnak mondható, hogy a kör alakú terítők sugaras szerkezetűek. Tehát ha gondolatban megrajzolod a kör sugarát, az egy tükrözési tengelynek is megfelel.

Ezeket a mintákat mozgalmasabbá teheted, ha kilépsz a sugaras elrendezésből. A képen látlátható módon egyszerűen "ferde hullámokkal" törték meg az egyhangú képet (még a gyűrűk tengelyét is megdöntötték), valamint a különböző méretű áttörésekkel oldották a monoton mintát. Igen, ez a minta is egyetlen hajócskával elkészíthető (bár a technikából adódóan 2-vel kszíteném).

3 dimenziós minták.

A hajócsipkét természetesen nem kötelező síkban készíteni. Így például húsvéti tojásra is tehetsz, illetve akár kalapot is készíthetsz ezzel a technikával.
Alapvetően két megoldás kerül szóba. Első esetben egy meglévő tárgyat (pl. a már említett húsvéti tojás) díszítünk csupán. Ebben az esetben egyszerű sík mintákat feszítenek segédszálakkal (kihasználva a csipke nyúlását), ritkábban ragasztanak a tárgyra. Itt valójában nem is beszélhetünk valódi 3D mintáról...
Második megoldás, amikor az alapvetően is térbeli csipkét (már maga a minta olyan, hogy készítésekor sem sík) helyezik ideiglenesen egy hordozóra, majd a keményítő száradása után azt eltávolítják. Így csak a kéziunka határolja a tér egy darabját...
Valódi 3D mintát tervezni szintén nem egyszerű. Ahhoz, hogy egy gömb valóban gömb legyen, nem elegendő nagymértékben kifeszíteni egy sík mintát, ott már bizony a csipke magától is többé-kevésbé gömböt kell formázzon amikor készíted. Ezt vagy némi számolással, vagy próbálgatással tudod elérni...

Hirtelen ennyi jutott eszembe, a következő rész(ek)ben bemutatom a tényleges tervezési techniká(ka)t, folyamatokat.

Ez a cikk még csonka. Nemsoká folytatom (befejezem) a megírását.

 

<<Vissza az előző leckére.             Tovább a következő leckére.>>

Megosztás Google Buzz-on Del.icio.us-hez ad Megosztás Digg-en Hozzáadás a Google könyvjelzőkhöz Megosztás MySpace-en Hozzáadás MSN könyvjelzőkhöz Hozzáadás Yahoo! könyvjelzőkhöz Reddit StumbleUpon

© 2003-2013 Antal László
Valid Robots.txt XHTML 1.0 CSS 2.1 WCAG 1.0 XHTML 1.0 (WDG) CSS 2.1 (WDG) Akadálymentes oldal (link a paramédia weboldalra) I ¦ Validator [Valid RSS]
elektronikus levél az oldal szerkesztőjének RSS hírcsatorna is elérhető Ugrás a nyitólapra. Vendégkönyv... Az oldal blogja...