Az itt közölt leírás nem a saját munkám, csupán egy fordítás. Az eredeti cikket megtekintheted a www.icd.com/tsd/tips/tip11.htm címen, valamint a képek is onnan származnak. Mivel az eredeti leírás Photoshop 3.0 alatt íródott, azóta egyes menüpontoknak változhatott a neve...
Köszönet továbbá Stiglinc-nek a fordításban nyújtott segítségért.
A menüpontok még angol nyelvűek, később természetesen kiegészítem a magyar menüpontokkal.
A Photoshop kínálatában egy ún. "mozaikszűrő" is szerepel, ám mozaikként nem túl meggyőző. Voltaképpen egy olcsó pixelszűrőről van szó, amit a Photoshop mellett számos egyéb alkalmazás is a "mozaik" névvel illet. Szerintem az igazinak ez csak halvány utánzata. Ezek után most közlöm az igazi mozaikokhoz jobban közelítő megoldást. A Picture Publisher használatához szükséges jegyzeteket a végén közlöm.
Photoshop
Kezdjük egy egyszerű képpel:
Most ezt tegyük: Filter (Szűrő) > Pixelate (Mozaik) > Crystallize (Kristály...), 15-ös cellamérettel:
Jelöljük ki az egészet (Ctrl+A), és másoljuk ezt a képet a vágólapra (Ctrl+C). Készítsünk új képet, és másoljuk rá (Ctrl+V). Most ezt tegyük: Filter (Szűrő) > Stylize (Stilizált) > Find Edges (Lágy kontúr). Ezt alakítsuk át szürkévé: Mode (Mód) > Greyscale (Szürkeárnyalatos) , majd ezt használjuk: Image (Kép) > Map > Threshold, ahol a küszöböt (threshold) 255-re állítjuk. Most pedig ezt használjuk: Filter (Szűrő) > Other (Egyéb) > Maximum (Maximum). Ez lesz a fuga (a mozaikdarabok közötti anyag):
Jelöljük ki az egészet (Ctrl+A), másoljuk a vágólapra (Ctrl+C), és másoljunk rá (Ctrl+V). Másodszor is másoljunk rá, majd invertáljuk (Image (Kép) > Map > Invert). Az overlay mode-ot állítsuk multiply-ra, és egy pixellel noszogassuk felfelé és balra. Válasszuk az összest-t, és invertáljuk. Ez az árnyéksokszorosító:
Most menjünk vissza a fugaképünkhöz. Jelöljük ki az egészet (Ctrl+A), másoljuk a vágólapra (Ctrl+C), készítsünk új képet, és illeszük rá (Ctrl+V). Másodszor is másoljuk rá (Ctrl+V), majd egy pixellel noszogassuk jobbra és lefelé. Ez lesz a kiemelésünk:
Másoljuk az árnyékot a kristályosított képre, csináljunk belőle új réteget, és állítsuk a mode-ját Multiply-ra. Másoljuk a kiemelést a kristályosított képre, csináljunk belőle új réteget, és állítsuk a mode-ját Screen-re. Ez lesz a mozaik báziskép:
Most ezt tegyük: Filter (Szűrő) > Blur (Életlenítés) > Gaussian Blur (Gauss életlenítés..), 0.5 pixellel, amivel a lapok éleit lágyítjuk. Ezután fogjuk a fugaképet, PASTE-oljuk a mozaikunkra, készítsünk új réteget, aminek az OPACITY-je kb. 40%, és az összeolvadás (merge) mode-ja a multiply:
A Pictuire Publisher Crystrallyze hatás eredménye nem egészen olyan jó e technikával, mint a Photoshop-é, de azért megfelel. Ám a Picture Publisher-ben nincs Maximum szűrő, helyette tehát egy alacsony erősségű Gaussian Blur használandó, ami után egy Threshold következik: a Threshold szintjét úgy kell igazítani, hogy megfeleljen a kívánt fugaszélességnek. (Ha már a Thresholdnál tartunk: a Photoshop 255-je a Picture Publisherben 1%-nak felel meg.)
Mivel a Picture Publisher alapértelmezésben lebegő tárgyakként (mint a Photoshop rétegek) másolja a képeket, el ne felejtsük a Combine All Objects With Base használatát az árnyéksokszorosító végső invertálása és a kiemelésnek a vágólapra másolása előtt.
Ha ezt a hatást egy nagyméretű, nagyfelbontású képre reprodukáljuk, nyilván szükség lesz a cella méret növelésére az eredeti Crystallize (Kristály...) szűrőn. Növelni kell azonban a fugaszélességet és a kiemelés/árnyék szélességet is. A fugaszélesség növelésére hagyjuk ki a Maximum szűrőt, vagy helyettesítsük egy Minimum szűrővel. A kiemelés/árnyék szélességének növelésére több noszogatás javallott.
Nos ennyi volt a cikk. Az újabb Photoshop verziókban esetleg kipróbálhatod a Szűrő > Felület > Festett üveg menüpontot. Bár kétségtelenül meg sem közelíti az itt leírt hatást, azonban mozaik kirakáshoz, vagy tiffany sablonhoz megfelelő.
Esetleg a Szűrő > Felület > Foltvarrás menüpontot a hálóba rakott négyzet mozaikhoz.